Bønner, linser og ærter kan sikre din en slankere linie, som holder i det lange løb.Bønner, linser og ærter kan sikre din en slankere linie, som holder i det lange løb.

Bælgfrugter slanker i det lange løb

En daglig portion bønner, ærter, kikærter eller linser slanker dig og reducerer samtidig det dårligere kolesterol.

 

Det viser en ny gennemgang i The American Journal of Clinical Nutrition af tidligere undersøgelser om bælgfrugters helbredsfordele.

Den såkaldte metaanalyse fra Science Institute of St. Michaels Hospital kiggede på 21 kliniske forsøg med 940 voksne mænd og kvinder, der ved at spise ca. 130 gram bælgfrugter dagligt i gennemsnit tabte sig 0,34 kg på seks uger uden bevidst at spise mindre.

Undersøgelsen underbygger tidligere forskning på hospitalets Clinical Nutrition and Risk Factor Changing Centre, der viste, at en daglig portion bælgfrugter fik deltagere til at føle sig mere mætte og at de reducerer det såkaldte dårlige LDL-kolesterol med fem procent.

Bælgfrugter har et lavt glykæmisk indeks (hvilket betyder, at de nedbrydes langsomt) og kan erstatte animalsk protein samt dårlige fedtstoffer.

"Denne nye meta-analyse ligger fint i tråd med vores tidligere undersøgelser, som fandt, at bælgfrugter øger følelsen af mæthed med 31 procent, hvilket faktisk kan resultere i mindre fødeindtagelse," siger Dr. Russell de Souza, der har stået for undersøgelsen.

 

"Selvom vægttabet var lille tyder vores resultater på, at inkludere bælgfrugter i din kost kan hjælpe dig med at tabe dig, og endnu vigtigerevi tror vi, at det forhindre dig i at tage på igen, efter at du har tabt dig," siger Dr. de Souza.