Kidneybønner skal opblødes i 12 timer og koges i en halv time, men så har du også en protein- og fiberrig madvare, der gør mange retter.sunde.Kidneybønner skal opblødes i 12 timer og koges i en halv time, men så har du også en protein- og fiberrig madvare, der gør mange retter.sunde.

7 sunde grunde til at spise kidney bønner

Røde kidneybønner er mest kendte som ingrediens i chili con carne, men vi burde spise dem i mange andre retter for de er fulde af proteiner og kostfibre.

 

Røde kidneybønner er de mest populære bønner i Danmark fordi de sælges opblødte på dåse for små penge, men bønner fåes i utallige variationer - både hvide, sorte, navy, pinto, sortøjede (black eyed), lima og mange andre sorter.

Bønner er bælgfrugter ligesom jordnødder, ærter, linser og kikærter, der alle har et højt indhold af proteiner, kostfibre, jern, zink, folat, magnesium og B-vitaminer.

Desværre indeholder næsten alle bønner giftstoffet lectin, der kræver at de iblødsættes i op til et halvt døgn og koges i en halv time. Det gælder især røde kidneybønner.

Her er syv grunde til at spise røde kidneybønner:

Sænker kolesteroltallet

Røde kidneybønner har et højt indhold af opløselige kostfibre, som hjælper med at sænke kolesteroltallet. Opløselige fibre danner en gel når det kommer i kontakt med maveindholdet. Gelen binder kolesterol og sænker dermed kolesterolindholdet i blodet.

Sænker blodtryk

Røde kidneybønner er også en god kilde til kalium og magnesium, som bidrager til at opretholde blodtryk inden for det normale område og beskytter hjertekar-systemet. Kalium og magnesium udspiler blodkar og arterier så du er sikret en jævn blodgennemstrømning.

Hjerte-kar | 16. jul 2013

10 råd til at sænke dit blodtryk uden medicin

Har du for højt blodtryk så skal du overveje med din læge om du er i stand til at ændre…

Styrker hjertet

En undersøgelse fra University of Leeds viste i december 2013 at for hver 7 gram kostfibre dagligt blev risikoen for hjertesygdom (CHD) reduceret med 9 procent. Det samme gjaldt hjertekar sygdom (CVD).

Indholdet af kostfibre i 100 gram kidneybønner er på hele 6 gram, hvilket betyder, at du bare behøver spise 115 gram kidneybønner for at sænke din risiko med 9 procent. Det svarer til lidt under en halv dåse bønner dagligt.

  • 1
  • 2

Tags: blodtryk, proteiner, kostfibre, bønner