En god håndfuld mandler dagligt synes at kunne påvirke både din vægt, diabetes- og hjertekar-risiko.

Mandler beskytter mod farligt fedt

 

Flere nye undersøgelser tyder på, at en god håndfuld mandler dagligt sikrer mod overvægt og farligt fedt.

i alt otte undersøgelser blev præsenteret på American Society of Nutritions årsmøde i San Diego, hvor en mindre session stillede spørgsmålet: Er mandler en optimal snack?

Spørgsmålet er sundhedsmæssigt relevant, da 97 procent af alle amerikanere spiser mindst en snack om dagen, og 40 procent spiser over 3,5 snacks dagligt - som oftest usunde og fedende.

Tre af de otte undersøgelser fokuserede derfor også på om mandler har indflydelse på vægten.

Dr. Carol O'Neil fra Louisiana State University præsenterede en ny analyse af 24.808 voksne på over 19 år, der mellem 2000 og 2010 fik kortlagt deres helbred og madvaner. Analysen viser, at personer, der indefor de sidste 24 timer havde spist mandler eller mandelsmør havde et forhøjet indtag af næringsstoffer, generelt spiste bedre mad og havde en bedre fysiologiske tilstand end personer, der ikke spiste mandler.

Undersøgelsen kan selvsagt ikke hævde at de sunde helbredsresultater skyldes mandlerne, men antyder en sammenhæng mellem at spise mandler og en positiv sundhedsstatus.

Reducerede farligt mavefedt

Dr. Richard Mattes fra Purdue University undersøgte virkningerne af mandler på 137 voksne deltagere med risiko for diabetes 2. Deltagerne spiste 42 gram tørristede, let saltede mandler dagligt, hvilket ikke bare reducerede deres madlyst, men også sikrede en bedre blodsukkerregulering samt en betydelig forbedring af deres indtag af E-vitamin og enkeltumættet fedt.

Efter en måned, hvor de havde spist de 250 kalorier, som mandlerne indholder, dagligt, havde deltagerne ikke taget på i vægt. Selv om undersøgelsen kun varede fire uger tyder det på, at det kan være smart at spise mandler, når du har brug for en snack og vil holde vægten.

Dr. Penny-Kris Etherton fra Pennsylvania State University præsenterede resultaterne fra et nyt lodtrækningstudie, hvor halvdelen af 52 voksne med forhøjet LDL-kolesterol fik 42 gram (1,5 ounce) mandler, mens den anden halvdel fik en kulhydrat-rig snack med lige så mange kalorier.

Selv om forskerne ikke konstaterede nogen forskel i de to gruppers samlede kropsvægt, viste mandlerne sig at reducere deltagernes farlige fedtophobning omkring organerne og reducerede også deres fedtprocent og taljemål i forhold til den kulhydrat-rige snack-gruppe.

Selv om undersøgelsen kun var seks uger lang tyder de foreløbige resultater på, at mandler kan hjælpe med at mindske abdominal fedt, der er en risikofaktor for metabolisk syndrom.

I alt blev der præsenteret otte nye undersøgelser på konferencen, som var sponseret af den californiske mandel-forening.

Andre undersøgelser understregede at mandler har positiv effekt på diabetes og hjertekar-problemer og at kvinder får en sundere graviditet, hvis de spiser mandler undervejs.