9 sunde grunde til at spise jordnødder

 

Vi er blevet så vant til saltede peanuts at vi ikke bruger det danske navn jordnødder og ikke opfatter dem som sunde.

Men jordnødder er ikke bare en lækker snack - også uden salt - men også en af de sundeste nødder, selv om de rent teknisk ikke er nødder, men bælgfrugter.

Jordnødder har ikke bare et højt indhold af oliesyre, der er en enkeltumættet, såkaldt omega-9 fedtsyre, der betragtes som sund, men har ifølge nyere undersøgelser også et så højt indhold af antioxidanter, at den kan konkurrere med frugter som granatæbler, jordbær og brombær.

Især indholdet af det antioxidante polyfenol p-coumarinsyre er blandt de højeste i planter og test på University of Florida har tilmed vist at indholdet øges ved ristning og øger jordnøddernes antioxidante indhold med over 20 procent.

Du skal dog være opmærksom på at jordnødder er en af de største grunde til fødevareallergi, der menes at ramme 0,6 procent af befolkningen.

Her er dog 9 sunde grunde til at spise jordnødder:

1. Tarmkræft

I 2006 viste en befolkningsundersøgelse, der gennem 10 år havde fulgt 24.000 mænd og kvinder i Taiwan, at bare to håndfulde jordnødder eller portioner med jordnøddeprodukter reducerede risikoen for tyktarmskræft med 58 procent hos kvinder og 27 procent hos mænd.

Det høje indhold af p-coumarinsyre har i en undersøgelse fra University of Auckland, New Zealand, i 2005 vist sig at kunne påvirke mekanismer, der reducerer risikoen for tarmkræft. Ifølge undersøgelsen er p-coumarinsyre lige så eller mere effektivt end den kræftbekæmpende oxidant curcumin, der er det gule farvestof i gurkemeje og karry.

2. Hjertet

Det høje indhold af oliesyre, som bl.a. menes at gøre olivenolie - og middelhavskosten - så sund, kan også være årsag til at peanuts i undersøgelser har vist sig at forebygge hjertesygdom.

Men især et højt indhold af antioxidanter i valnødder, pekannødder, kastanjer og peanuts menes ifølge forskere fra Oslo universitet at være årsag til lavere hjertedødelighed. De norske forskeres analyse i 2006 af resultaterne af Iowa Women's Health Study viste en reduktion i dødeligheden på 11 procent hvis man spiste nødder og peanutbutter bare en gang ugentligt og en 19 procents reduktion, hvis man spiste nødder eller jordnøddesmør op til 4 gange ugentligt.

Jordnødders næringsindhold
Se en fuld oversigt over jordnødders næringsindhold her.

En anden gennemgang af fire store befolkningsundersøgelser, Adventist Health Study, Iowa Women's Health Study, Nurses' Health Study og Physicians' Health Study, med tilsammen over 300.000 deltagere viste endnu mere imponerende resultater. Nødder eller penutbutter fire gange om ugen medførte en reduktion i dødeligheden på hele 37 procent. Og forskerne konstaterede i deres artikel i British Medical Journal i 2006, risikoen for hjertesygdom faldt med 8,3 procent for hver portion nødder eller jordnøddesmør.

3. Brystkræft

En undersøgelse fra 2013 viste at peanutbutter reducerer risikoen for brystkræft. Forskere fra Washington University School of Medicine i St. Louis offentliggjorde deres resultater i tidsskriftet Breast Cancer Research and Treatment, hvor de fortæller, at piger i alderen 9 til 15 år, der spiste jordnøddesmør og nødder to gange om ugen var 39 procent mindre tilbøjelige til at udvikle godartede brystsygdomme som 30-årige.

Godartet brystsygdom omfatter klumper eller ømme pletter, der viser sig at være fibrøst væv og/eller cyster. Selvom godartet brystsygdom ikke er kræft, kan det øge risikoen for at udvikle brystkræft senere i livet.

4. Allergi

Gravide, der spiser jordnødder og nødder, reducerer deres børns risiko for at udvikle både jordnøddeallergi og andre fødevareallergier. Det viser en undersøgelse fra Dana-Farber Children's Cancer Center i Boston i slutningen af 2013. Børn født af mødre, der under graviditeten havde spist nødder og jordnødder (inklusive peanutbutter) fem gange ugentlig, havde færrest tilfælde af fødevareallergi.

Læs de sidste 5 sunde grunde til at spise jordnødder på side 2

  • 1
  • 2