9 sunde grunde til at spise blåbær

Blåbærs stærke antioxidante effekter har gjort det til et superbær, som i løbet af de sidste ti-år, har vist sig at kunne forebygge både hjertekar-sygdomme og kræft.

 

Blåbær har noget nær det højeste indhold af antioxidante forbindelser i frugt, hvilket er afgørende for både immunsystemet og for hvordan vi aldrer. Anitoxidanter påvirker kroppen ved at udrydde skadelige celler, såkaldte frie radikaler, der er årsag til kræft, men også almindeligt nedbrud af kroppen, jo ældre vi bliver.

Blåbær indeholder anthocyaniner og pterostilbener, der er de mest potente forbindelser i bærret, men har også et højt indhold af A-, B-, C- og E-vitaminer samt mineraler som kobber, zink og selen.

Mange undersøgelser af blåbær er bygget på enten dyreforsøg med mus eller rotter samt reagensglas-forsøg, men næsten alle befolkningsundersøgelser eller blodtest på mennesker underbygger resultaterne.

Her er ni helbredseffekter ved at spise blåbær:

1. Hjertet

Flere undersøgelser viser at blåbær er godt for hjertekarsystemet. Blandt andet viste en undersøgelse fra Harvard School of Public Health i begyndelsen af 2013, at en underklassse af flavonoider i blåbær, der kaldes anthocyaniner kan reducere kvinders risiko for hjerteanfald. Tre portioner om ugen reducerede risikoen med en tredjedel.

Blåbær næringsindhold

NÆRINGSSTOFMÆNGDEADI
NavnIndholdMK
Kulhydrat14.49 g4.1 %5.8 %
Fedt0.33 g0.1 %0.1 %
Protein, total0.74 g1.5 %1.5 %
Kolesterol0 g0 %0 %
Kostfiber2.4 g6.9 %8 %
A-vitamin3 RE0.5 %0.6 %
D-Vitamin0 mg0 %0 %
E-Vitamin0.57 mg9.5 %11.4 %
Natrium1 mg0 %0.1 %
Kalcium *6 mg1.2 %1.2 %
ADI er en forkortelse for Anbefalet dagligt Indtag, der er baseret på anbefalinger fra hhv. De Nordiske Næringsstofanbefalinger og den amerikanske sundhedsstyrelse FDA..

Se en fuld oversigt over blåbærs næringsindhold her.

2. Blodtryk

En engelsk/tysk undersøgelse fra september 2013 lavet af forskere fra universiteterne i Reading og Northumbria fra England samt Düsseldorf i Tyskland viste en markant effekt på blodkarrenes smidighed. Mellem 100 og 240 gram blåbær dagligt viste sig formentlig at have en også længervarende effekt på blodkarrenes elasticitet. Hvis blodkarrene er usmidige som følge af åreforkalkning øges blodtrykket, som er en risikofaktor for slagtilfælde og hjertekar-sygdomme.

Læs mere...

3. Diabetes

Tre portioner blåbær om ugen viste sig i en stor befolkningsundersøgelse fra USA at reducere risikoen for diabetes med 7 procent. Undersøgelsen fra bl.a. Harvard School of Public Health er baseret på over 187.000 amerikaneres indrapportering af deres spisevaner mellem 1984 og 2009.

Læs mere...

4. Immunforsvaret

Stoffet pterostilbene i blåbær minder om resveratrol i vindruer og disse to stoffer viste sig i en undersøgelse fra Linus Pauling Institute ved Oregon State University i 2013, at være de eneste i en test af 446 forbindelser, som for alvor påvirkede immunsystemet.

Begge forbindelser, der betegnes som stilbenoider, interagerede med D-vitamin og havde en betydelig evne til at hæve aktiviteten af CAMP-genet (cathelicidin antimikrobielle peptid), som er involveret i immunforsvaret.

Læs mere...

  • 1
  • 2