Tyttebær kan ikke bare sikre en bedre vægtkontrol, men også blodsukkerkontrol og et bedre kolesteroltal.

Tyttebær hindrer fedme

 

Tyttebær hindre at du tager på i vægt, forbedrer blodsukker og kolesteroltal, selv om du ikke spiser specielt fedtfattigt eller sundt.

Det antyder i hvert fald en svensk undersøgelse fra Lunds Universitet, hvor forskere har testet bærrenes evne til at kontrollere vægt hos mus, som har en tendens til at ophobe fedt - og derfor minder om mennesker med risiko for overvægt og diabetes.

Forskerne pointerer at tyttebærret også viste sig at sikre lavere blodsukker og kolesteroltal.

Nogle af musene blev fodret med en fedtfattig kost, mens størstedelen af dyrene blev fodret med en kost med højt fedtindhold. De blev derefter inddelt i grupper, hvor alle undtagen en kontrolgruppe blev fodret med en type bær - tyttebær, blåbær, hindbær, brombær, svesker, solbær eller acai bær.

Da musene blev sammenlignet efter tre måneder konstaterede forskerne, at tyttebær gruppe havde langt de bedste resultater. De mus, der havde spist tyttebær havde ikke taget mere på i vægt end de mus, der havde spist en fedtfattig kost - og deres blodsukker og insulin aflæsninger svarede til musene på en fedtfattig kost. Deres kolesteroltal og niveauer af fedt i leveren var også lavere end hos de dyr, der ikke fik nogen bær, men en lige så fedtrig kost.

Ifølge forskerne er dette den første undersøgelse af tyttebærs indflydelse på en fedtrig kost.

"Det er nok fordi tyttebær hovedsageligt spises i Skandinavien. På internationale konferencer er jeg altid nødt til at starte med at forklare, hvad tyttebær er og vise publikum en krukke med dem," siger Lovisa Heyman, der er ph.d.-studerende i Experimental Medical Science.

Acai-bær dårligst

Solbær og blåbær sikrede også gode resultater, men ikke så udtalte som tyttebær. Acaibær havde de ringeste resultater, selv om de rent faktisk var blevet medtaget i undersøgelsen for det modsatte grund - forskerne ønskede at se, hvor godt de nordiske bær ville klare sig i forhold til det brasilianske superbær.

"I stedet skete det modsatte. I vores undersøgelse førte acaibær til vægtøgning og højere niveauer af fedt i leveren," siger Karin Berger, der er diabetesforsker ved Lunds Universitet.

De gode resultater fra tyttebær kan skyldes deres indhold af polyfenoler. Forskerne vil nu fortsætte med at arbejde på at forstå de molekylære mekanismer, der ligger bag tyttebærrenes vægtregulerende effekt. De vil også se, om effekten kan observeres i mennesker.

"Op til 20 procent af musenes kost var tyttebær. Det er ikke realistisk for mennesker at spise så meget. Men målet er ikke at opnå så dramatiske effekter som i vores undersøgelse, men snarere at forebygge fedme og diabetes ved at supplere en mere normal kost med bær," siger Karin Berger.

Forskerne advarer mod at begynde at spise store mængder tyttebærsyltetøj. Når bær koges påvirkes deres næringsindhold og marmelade indeholder en masse sukker. Frosne tyttebær i en skål havregryn eller i en smoothie er betydeligt bedre.

"Hvis nogen vil vide det - ja, nu spiser vi tyttebær meget oftere", siger Lovisa Heyman.