Så meget forlænger nødder dit liv

 

Spiser du dagligt en håndfuld nødder reducerer du risikoen for en række dødelige sygdomme og din samlede dødsrisiko.

Den hidtil største undersøgelse af sin art viser, at dødeligheden over en 30-årig periode faldt med 20 procent i forhold til personer, der aldrig spiser nødder.

Desuden viser undersøgelsen fra Dana- Farber Cancer Institute, Brigham and Women 's Hospital og Harvard School of Public Health, at nøddespisere er slankere end personer, der ikke spiser nødder. En konstatering, der bør glæde alle, der afholder sig fra nødder fordi de tror at de medfører overvægt.

Rapporten er offentliggjort i New England Journal of Medicine og har også kigget på den beskyttende virkning på specifikke dødsårsager.

"Den mest åbenlyse fordel var en reduktion på 29 procent i antallet af dødsfald som følge af hjertesygdomme," siger dr. Charles S. Fuchs, der er direktør for Gastrointestinal Cancer Center på Dana- Farber og hovedforfatter af rapporten.

"Men vi så også en betydelig reduktion - 11 procent - i risikoen for at dø af kræft," tilføjer Fuchs.

Hvorvidt nogen bestemt type eller typer af nødder var afgørende for beskyttende effekt kunne ikke bestemmes. Men den reduktion i dødeligheden var den samme både for jordnødder, der faktisk er en bælgplante og "rigtige" nødder - valnødder, hasselnødder, mandler, paranødder, cashewnødder, macadamias, pekannødder, pistacienødder og pinjekerner.

Adskillige tidligere studier har fundet en sammenhæng mellem stigende nøddespisning og en lavere risiko for sygdomme som hjertesygdomme, diabetes 2, kræft i tyktarmen, galdesten, og divertikelsygdom, der er en mavetarm-sygdom. Nødder er også blevet forbundet til reduktioner i kolesterolniveau, oxidativ stress, betændelse, overvægt og insulinresistens.

Tidligere har små undersøgelser knyttet nødder til lavere samlet dødelighed i bestemte befolkningsgrupper, men ingen tidligere undersøgelser har kigget så detaljeret på forskellige niveauer af nøddeforbrug og deres indvirkning på den samlede dødelighed i en stor befolkningsundersøgelse over 30 år.

120.000 deltagere fulgt i 25-30 år

Forskerne har trukket på data fra to kendte igangværende observationsstudier, der indsamler data om kost og andre livsstilsfaktorer og forskellige sundhedsresultater. Nurses' Health Study fremlagde data om 76.464 kvinder mellem 1980 og 2010, samt Health Professionals' Follow-up Study gav data pm 42.498 mænd mellem 1986 og 2010.

Deltagerne i undersøgelserne har udfyldt detaljerede spørgeskemaer om deres spisevaner hvert 2-4 år. Med hvert spørgeskema blev deltagerne bedt om at vurdere, hvor ofte de spiste nødder i en portionsstørrelse på ca. 28 gram (en ounce). En typisk lille pakke jordnødder fra en automat indeholder en ounce.

Sofistikerede analyseværktøjer blev brugt til at udelukke andre faktorer, der kan have reduceret dødeligheden. For eksempel fandt forskerne, at personer, der spiste flere nødder var slankere, mindre tilbøjelige til at ryge, oftere dyrkede motion, spiste multivitamintilskud, mere frugt og grønt og drak mere alkohol. Men analysen var i stand til at isolere sammenhængen mellem nødder og dødelighed uafhængigt af disse andre faktorer.

"Jo flere nødder folk spiste, jo mindre sandsynligt var det at ville dø i løbet af den 30- årige periode," forklarer dr. Ying Bao, der er forskningsdirektør ved Brigham and Women's Hospital samt rapportens første forfatter.

Resultaterne viste at dødeligheden faldt for hver ounce, deltagerne spiste:

En portion nødder

  • mindre end en gang om ugen medførte en syv procent reduktion i dødeligheden
  • en gang om ugen medførte en 11 procent reduktion
  • to til fire gange om ugen medførte en 13 procent reduktion
  • fem til seks gange om ugen medførte en 15 procent reduktion
  • syv eller flere gange om ugen medførte en 20 procent reduktion i dødeligheden