Havtorn er lækre i alt lige fra morgenmad, salater, bagværk til sammenkogte retter. Og så viser de sig at hjælpe mod forhøjede kolesterol- og triglycerid-niveauer.

Havtorn sænker det dårlige kolesterol

 

September og oktober er højsæson for havtorn, der i en finsk undersøgelse viser sig at hjælpe på overvægtige kvinders metaboliske profiler.

Havtorn er en op til 6 meter høj busk, der vokser i områder tæt på kysten. Busken skyder bær om efteråret og ud på vinteren. De gule eller orangerøde frugter smager særpræget og syrligt, men ikke besk.

Ved hjælp af en Nuklear Magnetisk Resonans (NMR) har finske forskere sammenlignet effekten af havtornebær og blåbær på overvægtige kvinder, der i en måned spiste bær dagligt.

En måned på bær viste forbedringer af niveauerne for triglycerider og VLDL-kolesterol (Very Low Density Lipoprotein), og for det samlede kolesterolniveau hos kvinder, der havde metaboliske hjertekar-problemer.

"Selv om de fleste af ændringer, der skete i de enkelte metabolitter ikke var statistisk signifikante tegnede der sig en klar tendens af nogle betydelige samlede virkninger," skriver forskerne i American Journal of Clinical Nutrition.

"Forandringer efter indtagelse af bær var anderledes hos kvinder, der havde større metabolisk hjertekar-risiko end hos kvinder med lavere risiko."

Resultaterne er baseret på studiet af 80 overvægtige kvinder, der tilfældigt blev opdelt i grupper, der i 30 dage enten skulle spise

  • tørrede havtornebær
  • havtorneolie fra firmaet Aromtech
  • et havtorne-ekstrakt med fenolethanol ekstrakt blandet med maltodextrin (1:1)
  • frosne blåbær

Resultaterne viste, at alle grupperne oplevede en "betydelig effekt på de overordnede metaboliske profiler," siger forskerne.

"I hele havtornebær forventedes alle forbindelser i de bløde dele af bærrene, herunder flavonoler, carotenoider, fedtsyrer, tocopheroler, tocotrienos, og phytosteroler i kerneolien at påvirke den metaboliske profil," skriver forskerne.