Et stof i vandmelon kan tilsyneladende lindre ømme muskler efter træning, men det kræver at du drikker en halv liter saft fra melonen.

Vandmelon kan mindske ømhed i musklerne

 

Har du ondt i dine muskler efter træning, skulle du måske prøve at drikke vandmelonsaft. Det kan ifølge ny forskning lindre ømheden.

Vandmelonsaft har potentiale som en funktionel drik til at lindre ømme muskler hos atleter på grund af høje niveauer af aminosyren L-Citrulluine, viser en ny spansk undersøgelse, der har testet cyklisters muskelømhed.

"Vandmelonsaft er naturligt rig på L-Citrulluine, der giver atleter gode muligheder for at forbedre deres sportspræstationer," siger Martha P. Tarazona-Diaz fra Institut for Fødevarevidenskabsudvikling på Universidad Politecnica de Cartagena i Spanien.

Og tilsyneladende er biotilgængelighed af L-Citrulluine i vandmeloner, der har det højeste niveau af aminosyren, tilstrækkelig. L-Citrulluine forekommer dog også i andre meloner, squash, agurker samt græskar og kan biosyntetiseres af det menneskelige legeme ved hjælp af andre kilder.

"Denne aminosyre kan komme fra almindelig vandmelonsaft eller som et ekstrakt fra vandmelon, der er mere koncentreret. I begge tilfælde er det vigtigt at vælge vandmelon sorter rige på denne aminosyre," pointerer Tarazona-Diaz.

Indtil for nylig har ernæringseksperter ikke været særligt interesseret i L-Citrulluine fordi den blev opfattet som en ikke-protein-aminosyre, der udelukkende havde betydning for urinstofudskillesen.

Men aminosyrens antioxidante egenskaber og evne til at generere nitrogenoxid gør det faktisk til en mulig kandidat til behandling af tilstande som forhøjet blodtryk, hjertesvigt og åreforkalkning.

Potensproblemer

Tidligere undersøgelser viser at aminosyren også kan bruges til at behandle seglcelleanæmi, seksuel udholdenhed samt rejsningsproblemer, skriver de spanske forskere i indledningen til deres artikel.

Men deres interesse for L-Citrulluine skyldes muligheden for at opnå bedre sportslige præstationer grundet nitrogenoxidsyntese og bedre glukose transport i skeletmuskulatur.

I deres undersøgelse målte de med et cycloergometer syv sunde idrætsstuderende fra Universidad de Murcia maxudfoldelse på en cykel. Ved tre forskellige test drak hver studerende henholdsvis 500ml naturlig vandmelonsaft (1,17 g L-Citrulluine), beriget vandmelonsaft (4,83g ekstra L-Citrulluine samt 1,17 g fra vandmelonen) og en placebodrik.

Vandmelonsaften - både den naturlige og den berigede - gjorde ingen forskel på de studerendes pedalkadance eller puls, og der var ingen forskelle i udmattelse, men 24 timer efter træningen var muskelømheden signifikant større, når cyklisterne havde drukket placebo end efter de havde drukket vandmelonsaft.

Der var til gengæld ingen signifikant forskel på muskelømheden mellem de to forskellige vandmelonsafte, hvilket indikerer, at 1,17 g L-Citrulluine var tilstrækkelig aminosyre til at reducere den fysiske ømhed.