Drop sportsdrikken - spis bananer

Bananer er sundere og giver et ligeså efektivt energiboost som sportsdrikke.Bananer er almindelig kendt som en favoritkilde til energi for cyklister og andre atleter pga. sit høje indhold af kalium og andre næringsstoffer.

Nu har en ny undersøgelse påvist de mange fordele ved bananen som energiboost for atleter.

Forskere på Appalachian State Universitys Human Performance Lab i North Carolina kunne konstatere at bananer var mere effektive end sportsdrikke.

- Vi ønskede at undersøge hvad der var mest gavnligt, hvis det indtages under intens cykling - bananer eller en kulhydratholdig sportsdrik, fortæller Dr. David C. Nieman.

- Vi fandt, at ikke alene var ydelsen den samme, uanset om cyklisterne indtog bananer eller sportsdrikke, men der var yderligere fordele ved indtagelse af bananer, siger han.

Bananerne supplerede cyklisterne med antioxidanter, der ikke findes i sportsdrikke og gav et større ernæringsmæssigt løft med fibre, kalium og vitamin B6, viste undersøgelsen. Desuden har bananer en sundere blanding af sukkerarter end sportsdrikke.

I undersøgelsen medvirkede veltrænede cyklister, der enten indtog en kop kulhydratholdig drink eller en halv banan hvert kvarter i løbet af et 75-kilometer simuleret landevejsløb over 2,5 til 3 timer.

Blodprøver taget fra cyklisterne før og efter træning blev analyseret på NCRC Metabolomics Laboratoriet for mere end 100 metabolitter - molekyler i forbindelse med stofskiftet.

Fulde af næringsstoffer og antioxidanter

- Bananer er færdigpakkede med fiber, næringsstoffer og antioxidanter," siger Nieman og tilføjer at forsknings-resultaterne kan bruges i enhver idræt.

- Jeg tror, der er en masse atleter, der ikke kan lide tanken om at drikke kulhydratholdige sportsdrikke, som er væsentligt aromatiseret med sukkervand, siger han.

- Vores forskning viser, at du kan indtage sundere kulhydratkilder før og efter træning - og som vil understøtte sportslige præstationer lige så godt som en sportsdrik, siger Nieman.