Kakaomælk har en perfekt blanding af kulhydrater og proteiner, der har vist sig at hjælpe mange atleter i mange sportsgrene - nu også i svømning.

Kakaomælk forbedrer svømmetræningen

Drikker du kakaomælk efter at du har svømmetrænet kan du forbedre dine tider markant.

 

I en sport, hvor sekunder og endda tiendedele af et sekund kan gøre en stor forskel er intens træning normen og svømmere er normalt glade for små forbedringer. Men forskere fra Indiana University har i forsøg med college-svømmere opnået op til flere sekunders forbedringer ved at give dem cacaomælk mellem træningerne.

Undersøgelsen er netop præsenteret på American College of Sports Medicine årlige konference og viste imponerende resultater, da svømmerne efter at have drukket cacaomælk i forlængelse af en træningstur svømmede igen senere på dagen.

College-svømmerne barberede i gennemsnit 2,1 sekunder af pr. 200 yard (183 meter) i svømmebassinet og 0,5 sekunder pr. 75 yard (68,5 meter) sprint sammenlignet med hvis de havde drukket en traditionel sportsdrik med kulhydrater eller kalorie-fri drik.

"Chokolademælk er en ideel restitueringsdrik. Den har det rette forhold mellem kulhydrater og proteiner, som atleter behøver, og det er billigere end mange alternativer," siger dr. Joel Stager, der er chefforsker ved Indiana University.

Især gavnlig for svømmere

Forskerne begyndte at studere virkningerne af kakaomælk på grund af dets unikke forhold mellem kulhydrater og protein og indtil nu har mere end 20 undersøgelser påvist at kakaomælk styrker efter en hård træning.

Den høje kvalitet af proteiner hjælper med at opbygge muskler, den gode blanding af protein og kulhydrater hjælper med at give de udmattede muskler ny energi, mens væske og elektrolytter hjælper med at genopbygge kroppen.

"Både hos cyklister, løbere og fodboldspillere er der stærkt underbygget forskning, der støtter restituering med kakaomælk. Nu tyder vores forskning på at de samme fordele også gælder svømmere - en sport, der er afhængig af hurtig restituering før flere ture i bassinet på en enkelt dag."

Undersøgelsen er den første til at afprøve fordelene ved kakaomælk hos svømmere og indebar at seks Division One college-svømmere gennemførte en 60 x 100 meters svømmetur efterfulgt af fem timers restituering i tre på hinanden følgende uger.

Svømmerne fik lige efter de lange svømmeture en af tre tilfældigt udvalgte drikkevarer - fedtfattig kakaomælk, en kulhydratrig sportsdrik (med samme kalorieindhold som chokolademælken) eller kaloriefri drik - og igen to timer efter svømmeturen.

Efter de fem timers restituering svømmede deltagerne på kakaomælk markant hurtigere i test på 200 yards og 75 yards.

Så måske skal vi ikke bliver overraskede hvis vi snart ser Lotte Friis eller Jeanette Ottesen i en reklame for Cocio.