Et par øl om dagen - eller en stor fad som denne - er sundt af mange årsager.

10 sunde grunde til at drikke øl

 

Øl kan ikke bare sikre dig et par timers bedre humør, men også et bedre helbred - hvis du nøjes med 1-3 om dagen.

Adskillige undersøgelser viser at øl i moderate mængder styrker helbredet på mange måder, men ikke alle har lige stor gavn af øl i lige store mængder på alle tider af livet.

Mange af de sunde virkninger har kun effekt på mænd over 35 år og endnu senere for kvinder. Og et moderat forbrug er mindre for kvinder end for mænd. Et moderat dagligt forbrug for kvinder er 1-2 genstande, mens det for mænd er 1-3 genstande dagligt. Undersøgelser viser tydeligt at meget mere end et par genstande dagligt er direkte skadeligt.

Her er 10 sunde grunde til at drikke en eller to øl dagligt:

1. Leddegigt

Hvis du drikker tre store glas øl om ugen falder din risiko for at udvikle leddegigt med hele 52 procent.

Et moderat forbrug af alkohol viser sig nemlig i en nyligt offentliggjort svensk undersøgelse fra Karolinska Institutet i Stockholm at forebygge risikoen for leddegigt - i hvert fald hos kvinder.

Resultaterne viser, at kvinder, der regelmæssigt drikker mere end tre alkoholiske drikke om ugen i mindst 10 år har halvt så stor risiko for at udvikle sygdommen sammenlignet med kvinder der slet ikke drikker.

Læs mere...

2. Hjerteanfald

Forskere fra Brigham and Woman’s Hospital og The Harvard School of Public Health har fulgt 1.818 mænd, der havde overlevet et hjerteanfald for op til 20 år siden. Hver andet år rapporterede deltagerne om deres helbred, og hvert fjerde år udfyldte de et spørgeskema om deres kost, herunder om deres alkoholforbrug.

Undersøgelsen fra 2012 viste at mænd der drak et eller to glas øl eller vin dagligt havde en reduceret risiko for at dø på 34 pct. Risikoen for at dø af en hjertekarsygdom var hele 42 pct. mindre. Deltagere i undersøgelsen, som drak lidt mindre end en daglig drink, havde 22 pct. lavere risiko for at dø.

Læs mere...

3. Livslængde

Forskere fra Tel Avivs Universitets Institut for Molekylær Mikrobiologi og Bioteknologi har gennem test af en slags gær, der deler mange vigtige genetiske ligheder med mennesker opdaget, at koffein forkorter og alkohol forlænger telomerer, der som plasticstykket for enden af et snørebånd beskytter kromosomerne mod at blive opløst. Telomererne forkortes ved hver celledeling og menes derfor at have betydning for aldring og kræft.

Undersøgelsen afslørede til forskernes overraskelse at kaffe svarende til en kop espresso forkortede telomererne, mens alkohol svarende til en stærkøl forlængede dem.

Læs mere...

4. Knoglerne

Knogler nedbrydes og opbygges konstant ved hjælp af to celletyper - osteoklaster og osteoblaster.

Øl indeholder et højt indhold af næringsstoffet silicium, der er vigtigt for osteoblaster for at binde kalcium til knoglerne.

En almindelig pilsner indeholder cirka 7 milligram silicium, hvilket svarer til 22 procent af det daglige behov. Et glas vin indeholder kun cirka 1 milligram.

Desuden har moderate mængder alkohol vist sig at reducere nedbrydningen af knoglerne.

For store mængder alkohol har dog vist sig at øge risikoen for knogleskørhed.

Læs mere...

Læs undersøgelsen her...

5. Nyresten

En befolkningsundersøgelse af 27.000 mandlige rygere lavet af det nationale sundhedsinstitut i Finland viste i 1998 at øl reducerede risikoen for nyresten. Jo mere øl, des større reduktion.

Læs undersøgelsen her...

6. Kolesterol

Især mænd kan tilsynealdende forbedre deres kolesteroltal, viste bl.a. en hollandsk undersøgelse fra Wageningen Universitet af ældre hjertekarpatienter i 2008. Undersøgelsen viste, at mens kvinders HDL-kolesterol blev forbedret af vin, så blev mænds HDL-kolesterol forbedret af et moderat øl-forbrug.

Læs undersøgelsen her...

En undersøgelse fra Det spanske selskab af diætister og fødevarevidenskab i Madrid af 29 nonner over 58 år, der i 45 dage drak en halv liter alkoholfri øl, oplevede ligeledes en forbedring af deres kolesterol-tal. I dette tilfælde var det dog en en markant forbedring - sænkning - af det dårlige LDL-kolesterol.

Læs undersøgelsen her...

7. Galdesten

Undersøgelser fra Harvard School of Public Health i 1999 har vist en nedsat risiko for at få galdesten. Denne og andre undersøgelser synes at vise at jo mere alkohol, man drikker, des mindre bliver risikoen. De viser dog også at risikoen kun mindskes, hvis man drikker dagligt. Weekenddruk hjælper ikke.

Forskerne understreger at den mindskede risiko for at få galdesten opvejes af en markant forhøjet risiko for hjertekar-sygdomme.

Hver femte kvinde og hver 10. mand får galdesten, som kan udvikle sig meget smerteligt.

Læs mere her og her

8. Slagtilfælde

Flere undersøgelser har vist at en-to genstande dagligt kan forebygge risikoen for slagtilfælde. årsagen menes at hænge sammen med at alkohol i moderate mængder øger det gode kolesterol.

En undersøgelse af over 22.000 mænd og kvinder lavet af University of Cambridge viste i 2010 at et moderat forbrug af alkohol (2-3 genstande) reducerede risikoen for slagtilfælde med 37 procent i forhold til afholdsmænd. Undersøgelsen viste dog også at risikoen ikke blev mindre for personer, der røg.

Læs undersøgelsen her...

9. Diabetes

Risikoen for at udvikle diabetes 2 falder for personer, der drikker mellem 5 og 30 gram alkohol dagligt i forhold til personer, der drikker mindre end 5 gram, viser en undersøgelse af finske tvillinger lavet af det svenske Karolinska Institutet i 2003. Risikoen var især mindsket hos overvægtige.

Læs undersøgelsen her...

10. Alzheimers

Et moderat forbrug af øl og anden alkohol synes ifølge en analyse af tidligere undersøgelser fra Loyola University i Chicago i 2011, at kunne reducere risikoen for Alzheimers med op mod 23 procent.

Læs undersøgelsen her...