Mere hyggeligt kan det vel ikke blive for nogle, men ville whiskyen smage lige så godt i neon-belyst rum uden skygger.

Smager whisky altid af det samme?

 

Har du nogensinde undret dig over at en bestemt whisky ikke smagte så godt som du huskede at den gjorde, da du sad på en hyggelig skotsk bar.

Ja, sådan er der sikkert mange der har det, men det skyldes sandsynligvis ikke whiskyen, men det miljø, du drikker den i.

Det viser i hvert fald et eksperiment, hvor deltagernes karakterer til en whiskys smag, lugt og hele smagsoplevelse ændrede sig helt op til tyve procent afhængig af hvor, de drak den.

Eksperimentet, der er offentliggjort i tidsskriftet Flavour, undersøgte hvordan folks syn, hørelse og lugtesans påvirkede deres oplevelse af whisky.

Under en whiskysmagning, blev deltagerne bedt om at smage en whisky i tre forskellige værelser. Hvert værelse havde et unikt visuelt udseende, lydbillede, duft og oplevelse, som var designet til at fremhæve whiskyens forskellige smagsnuancer: græs, sødme eller træ. Eksperimentet havde til formål at vurdere hvordan disse forskellige miljøer påvirkede deltagerens opfattelse af disse forskellige nuancer.

Rummet, der var designet til at fremhæve den græs-nuancen af whisky havde et græsmåtte lignende gulv og et lydbaggrund af en sommereng (inklusive bræhende får). Det stod i modsætning til de andre rum, som det, der var designet til at give en træagtig fornemmelse med en duft af cedertræ og en lydbaggrund af knirkende tømmer, lejrbål og træinstrumenter.

Resultaterne viste, at deltagerne opfattede whisky markant mere græs-smagende i det græsklædte værelse, sødere i søde værelse og en mere træagtig eftersmag i det eftersmag i træværelset. Karaktererne ændrede sig med helt op tiltyve procent mellem rummene.

Disse resultater indebærer, at der er muligheder for at designe multisensoriske miljøer, der kan forbedre vores oplevelser som forbrugere.

"Disse resultater tyder på, at selv under realistiske og støjende forhold, kan en ændring af det multisensoriske miljø, hvor folk drikker, betyde en meget reel forandring i deres oplevelser. Og det giver anledning til at overveje at designe bestemte miljøer til komplekse mad- eller drikkevarer," siger Charles Spence, der er professor i eksperimentel psykologi ved University of Oxford, hvor ekseprimentet fandt sted.