En skål frugt gør det mere tiltrækkende at spise sundt.En skål frugt gør det mere tiltrækkende at spise sundt.

Tre nemme råd til sundere spisevaner

Præsenteres sund mad let, tiltrækkende og normalt, så spiser vi meget oftere sundere.

 

Det viser en gennemgang af 112 undersøgelser, der har set på hvordan vi reagerer på præsentation af mad.

Og ifølge analysen spiste folk især mere sund mad, fordi en restaurant, købmand, skolecafeteria eller husmor gjorde frugt og grøntsager synlige og nemme at nå, fristende eller fik dem til at fremstå som et oplagt valg.

Og på den baggrund har maduniversitetet Cornell Food and Brand Lab samlet konklusionen i de tre ord: Let, tiltrækkende og normalt.

Let at se, bestille, tage og spise

Tiltrækkende navn, udseende, pris og forventninger til maden

Normalt at bestille, købe og spise

Og forskernes eksempler er også genkendelige for de fleste.

En frugtskål gør frugt lettere, tiltrækkende og normalt at spise end hvis den samme frugt lå i bunden af ​​køleskabet.

Undersøgelsen er offentliggjort i Psykologi og Marketing og viser, at når frugten placeres i en flot skål ved siden af ​​dine bilnøgler - eller når et cafeteria sætter det ud for et godt oplyst kasseapparat - bliver det både lettere, tiltrækkende og normalt at gribe en banan i stedet for en chokoladekage eller en is bagerst i fryseren. 

Når restauranter giver en appetitvækker som rejesalat et lokkende navn, markere det på menuen, og får servitricen til at fremhæve den, bliver det mere bekvemt, tiltrækkende og normalt at bestille end de dybstegte løgringe på bagsiden af ​​menuen.

"Med disse tre principper kan vi gøre meget for at få folk til at spise sundere," sagde universitets leder dr. Brian Wansink. 

For eksempel kan skoler få børn til at drikke mere mælk end chokolademælk, hvis den almindelige mælk præsenteres mere praktisk (i den forreste del af køleren), mere tiltrækkende (i en smart flaske) og gør det mere normal (ved at lade almindelig mælk fylde det meste af køleren i stedet for kun et lille hjørne).

Tidligere undersøgelser lavet af Wansink viser at hver af disse ændringer øgede mælkeforbruget med 30-60 procent i skolerne.