Baconfedt og andre fødevarer med palmitinsyre øger risikoen for inflammation ved at ændre immuncellers døgnrytme.Baconfedt og andre fødevarer med palmitinsyre øger risikoen for inflammation ved at ændre immuncellers døgnrytme.

Derfor øger mættet fedt dit inflammations-niveau

Mættet fedt forstyrrer din døgnrytme, hvis du ikke spiser det på det rigtige tidspunkt.

 

Det antyder ny forskning fra Texas A & M Health Science Center, der har undersøgt hvorfor mættede fedtstoffer er "dårlige" - og er nået frem til, at det kan skyldes timing.

Resultaterne er offentliggjort i tidsskriftet EBioMedicine og viser, at mættet fedt på bestemte tidspunkter kan forstyrre organers indbyggede døgnrytme og dermed skabe inflammation.

Døgnrytmen findes i celler i hele kroppen og regulerer timingen af vigtige cellulære processer, der er nødvendige for kroppens normale funktion, og hjælper med at holde inflammatoriske reaktioner i skak.

"Når man forstyrrer timingen får det konsekvenser, og det er en medvirkende faktor til mange menneskelige lidelser, især stofskiftesygdom," siger dr. David Earnest, der er professor ved Texas A & M College of Medicin Institute for Neuro Science and Experimental Therapeutics.

På kort sigt anses betændelse for at være en beskyttende respons på skader eller invaderende bakterier, men den kroniske, milde inflammation, der er forårsaget af en fedtrig kost, bidrager til fedme og type 2-diabetes og andre inflammationsrelaterede lidelser som hjertekarsygdomme, slagtilfælde og leddegigt. 

David Earnest tidligere forskning har antydet, at en fedtrig kost ændrer forskellige cellers døgnrytme, især i immunceller, der holder styr på inflammation.

Hans resultater viser, at en fedtrig kost sinker urene i immunceller, så de kommer ud af sync med andre af kroppens døgnrytmer.

Den ny undersøgelse viser, at især en type mættet fedtsyre kaldet palmitat forstyrrer nogle af vores krops døgnrytmer.

Populært sagt give palmitat nogle celler i kroppen jetlag, så de bliver indstillet på forskellige "tidszoner." 

Mennesker kan godt styre, når hele deres kroppe flytter sig ind i en anden tidszone, men når kun nogle cellers "tidszone" forskydes, men andre ikke gør, så resulterer det i inflammation. 

Earnest sammenligner dette fænomen med din egen forvirring, hvis dit vægur på kontoret viste at klokken var 14, mens din computer viste 16, dit armbåndsur viste 14.30 og uret på din mobiltelefon viste den rigtige tid klokken 13.00. Men du kan ikke vide hvilket ur, der viser den rigtige tid, og på samme måde bliver din krop forvirret, når dens forskellige typer af celler har forskellige døgnrytmer.

Desværre er palmitat (også kaldet palmitinsyre) den mest almindelige fedtsyre i både dyr og planter og dermed i vores kost.

Pamitinsyre findes især i palmeolie. der har givet navn til fedtsyren, men også i svinefedt, smør, æg, ost, fiskeolie og mange andre fødevarer.

"Kronisk betændelse afgøres af, hvilke typer mættet fedt, der er i din kost og hvornår du spiser det," siger Earnest, der har fået undersøgelsen offentliggjort i tidsskriftet Ebiomedicine.

Undersøgelserne tyder på, at det bedste tidspunkt at spise et fedtrigt måltid er tidligt om morgenen, og sandsynligvis er det værste tidspunkt sent om natten. Så det handler ikke bare om hvad du spiser, men også om hvornår du spiser det.

Den seneste undersøgelse viser også, at visse flerumættede "gode" fedtstoffer og andre anti-inflammatoriske stoffer havde beskyttende virkninger på tidspunkter, hvor mættet fedt forårsager maksimal inflammation og ændringer af døgnrytmer.

"Ikke alle fedtstoffer er dårlige for dig," siger Earnest. 

"Vi ønskede specifikt at sammenligne palmitat med DHA, som er en almindelig flerumættet omega-3 fedtsyre." 

DHA har i tidligere undersøgelser vist sig at være anti-inflammatorisk, og den nye undersøgelse viste da også, at den flerumættede fedtsyre blokerede palmitats ændring af døgnrytmen.

Earnest mener derfor, at omega-3 fedtsyrer eller andre anti-inflammatoriske stoffer kan være effektive i forebyggelsen af disse lokale ændringer af vores krop døgnrytme pga. mættet fedt.

"Vores resultater tyder på, at vi kan styre den inflammatoriske reaktion lokalt i specifikke væv og øge inflammation med palmitat for at hjælpe kroppen til at bekæmpe infektion eller skade," spekulerer han.

"Vi kunne desuden give egnede behandlinger på bestemte tidspunkter for at blokere den kroniske fase og potentielt kontrollere inflammationsrelaterede sygdomme."