7 sunde grunde til at spise olivenolie

Oliven og olivenolie

Olivenolie er kongen af vegetabilsk fedt i Middelhavsområdet, hvor den er fast ingrediens i salater, dej og utallige retter.

 

Faktisk har de sunde fedtstoffer i olivenolie fået æren for Middelhavskostens hjertesunde effekter. En undersøgelse fra 2013 viste ligefrem, at deltagere i et forsøg, der indtog en liter ekstra jomfru olivenolie mere om ugen sammen med en typisk middelhavskost reducerede deres risiko for hjertedød, slagtilfælde og blodprop i hjertet med 30 procent.

Ca. 24 procent af olien er mættet fedt og omega-6 og omega-3-fedtsyrer.

Men den fremherskende (73%) fedtsyre i olivenolie er et enkeltumættet fedtstof benævnt oliesyre, som er meget sundt.

Oliesyre menes at medvirke til at reducere inflammation, og kan have gavnlige virkninger på gener forbundet med kræft.

Det enkeltumættede fedt i ekstra jomfruolivenolie er også ganske modstandsdygtig over for høj varme, hvilket gør det til et sundt valg til madlavning.

Klik videre og læs syv sunde grunde til at spise olivenolie.

Tags: blodtryk, Alzheimers, knogleskørhed, slagtilfælde, olivenolie, AMD