det er vigtigere at erstatte mættet fedt fra firbenede dyr med fisk end at spise flere grøntsager. I hvert fald hvis man vil undgå hjertekar-problemer.

Derfor skal du erstatte koteletter med laks og ikke grøntsager

Erstatter du mættede fedtsyrer med flerumættede fedtsyrer reducerer du risikoen for hjertesygdom, men det hjælper ikke at erstatte det mættede fedt med kulhydrater.

 

Tværtimod reducerer det også risikoen for hjertekar-sygdomme, at erstatte kulhydrater med flerumættede fedtsyrer fra for eksempel laks, olivenolie og nødder.

Det viser resultaterne af en analyse foretaget på Det østlige Finlands Universitet, hvor forskere har gennemgået en undersøgelse, der imellem 1984 og 1989 indlemmede 1.981 mænd mellem 42 og 60 år. Deltagerne udfyldte spørgeskemaer om deres kostvaner ved undersøgelsens start.

Efter en opfølgningsperiode på 21,4 år konstaterede forskerne at 565 mænd var blevet diagnosticeret med en hjertesygdom og at 183 af deltagerne var døde af en hjertekar-sygdom.

Resultaterne blev offentliggjort i Arteriosclerosis, Thrombosis & Vascular Biology, et tidsskrift udgivet af American Heart Association.

I de sidste år har undersøgelser har adskillige undersøgelse ikke kunnet bekræfte den almindelige opfattelse af at mættet fedt øgede risikoen for hjerte-kar-sygdomme.

Vigtigst med mere flerumættet fedt

Det ser ud til, at den blotte reduktion af mættet fedt fra kosten ikke reducerer risikoen for hjertekar-sygdomme. I stedet er det tilsyneladende vigtigere at tilføje eller erstatte mættet fedt.

Tidligere forskning har vist, at risikoen for hjertekar-sygdomme reduceres når mættet fedt erstattes med flerumættede fedtstoffer, mens dette ikke har været tilfældet ved udskiftning af mættet fedt med kulhydrater.

Undersøgelsen benyttede beregningsmodeller til at studere, hvordan udskiftning af fedtsyrer med andre typer af fedtsyrer eller kulhydrater påvirkede risikoen for hjertesygdomme. Disse modeller viste, at forbruget af flerumættede fedtsyrer, især var knyttet til en reduceret risiko for at dø af hjertesygdomme, uanset om de erstattede mættet fedt, transfedt eller kulhydrater i kosten.

beregningerne viste til gengæld at det ikke påvirker risikoen for hjertesygdomme, at erstatte mættet fedt med kulhydrater.

En anden overraskende observation var, at forbruget af enkeltumættede fedtsyrer var forbundet med en højere risiko for hjertekar-sygdomme.

Analysen viste også den samme risiko for åreforkalkning og de forskellige fedtsyrer som risikoen for at dø af hjertesygdom.