C-vitamin

C-vitamin er det samme som L-ascorbinsyre, der er en organisk syre. Den er beslægtet med citronsyre, har en lignende struktur og forekommer også typisk i citrusfrugter.

Kostindhold: C-vitamin findes i meget varierede mængder i frugter og grøntsager. En blomme i Australien menes at indeholde 1000-5000 milligram pr. 100 gram, men oftest er indholdet mindre end 100 mg/100 gram. Blandt de frugter og grøntsager vi spiser herhjemme er der mest C-vitamin (mg/100g) i:

  • Cayennepeber: 244
  • Rød chilipeber: 144
  • Persille: 130
  • Kiwi: 90
  • Broccoli: 90
  • Rosenkål: 80
  • Ribs: 80
  • Papaya: 60
  • Jordbær: 60
  • Appelsin: 50
  • Grønkål: 41
  • Citron: 40
  • Cantaloupe melon: 40
  • Blomkål: 40
  • Hvidløg; 31
  • Grapefrugt: 30
  • Spinat: 30
  • Kartofler: 20
  • Tomater: 13,7
  • Tranebær: 13
  • Blåbær: 10
  • Ananas: 10
  • Bananer: 9
  • Æbler: 6

Animalsk C-vitamin findes mest i østers (30 mg/100g), stegt kyllingelever (13), stegt lammelever (12), mælk (2).

Friske grønsager bevarer flest C-vitaminer. Kogt eller stegt kan de miste op til 60 procent af C-vitaminerne.

Virkning: C-vitamin er mest kendt for at forebygge skørbug, men er er også godt for immunforsvaret og beskytter tilsyneladende mod virus og bakterier. Det nedsætter kolesterolindholdet i blodet, hjælper på afføringen og styrker cellerne.

Typiske mangeltegn er træthed, blødende tandkød og langsom sårheling.

Anbefaling: Voksne bør ifølge gængse anbefalinger indtage 75 mg C-vitamin pr. døgn. Gravide og ammende bør indtage 85-100 mg dagligt.